ALL RIGHTS RESERVED ©2023 ODP nl!nerdstein!nerdsteinerin

Het werk aan de distro was ook klaar en de laatste crackpogingen liepen nog, maar naar het zich liet aanzien zat de boel echt dicht. Ook de dropboxen waren aangepakt en hadden nu een gelikt smoel in alle versies. De upgraded versies waren intussen verspreid en in gebruik genomen. de radiointerface was ook aangepast en ook dat was een redelijk stevig cryptobouwwerk geworden iets minder dan de dropboxes, maar dat hoefde ook niet echt maar brute-forcen had je flink wat ijzer en een maand of wat geduld voor nodig en dan nog had je maar een bericht te pakken en dat kon zomaar een recept voor sprits of andere delicatesse zijn. Afgesproken was in iedergeval dat de links regelmatig gebruikt zou worden om recepten uit te wisselen. Het werkte prima op alle banden in burstmode met std psk checksum er achteraan. een rustig stukje opzoeken was nauwelijks nodig net boven de hoge kant van de digi segmenten van het bandplan, want zo druk was het daar niet. Voor we het wisten waren Charlotta en Dorota terug met PPL en helicerificaten, oh en ze hadden een heli gekocht. Wat? Ja, eigenlijk twee, een rotowind 4-zitter, en een huey. Het is een oude militaire versie. S&S regelt de shipping met een van hun cargo's en het rotowind bouwpakket komt dan ook direct mee. Lise en Michaela gingen uit hun dak, je hebt een echte huey gekocht? Ja, een oudijzerboer kocht een lot schroot van DOD, en de kratten zaten erbij later kwam hij tot de ontdekking dat het een huey was. Maar hij wist zich geen raad met dat ding en wou er wel vanaf voor 50K. Via S&S hebben we extra huey-uren gedaan bij een ander vliegschool zodat we dat ding mogen vliegen nu. Nou als je 'm een beetje fatsoenlijk behandelt gaat het een leven mee hoor want ze zijn bijna niet kapot te krijgen, maar ze zuipen als een priester. Bwhuuuhahahahahhaha Maar als het een nieuwer type is kunnen we hem een heel stuk lichter maken door het bodempantser eruit te halen en dat scheelt je al een ton en de binnenvloer kan je de stalen tranenplaten vervangen door aluminium en dat scheelt echt een hoop in gewicht. Want ik neem niet aan dat je van plan ben je te laten beschieten. Nee, niet echt, maar Dori heeft nu ook een NCL geritseld via de Marshall-service want ze had die euro-permit en na de test was het voor elkaar, oh er zijn nu 2 civvies 2 en 3 op de lijst daar. Maar weet je dat er helemaal geen register is voor die NCL's ze zijn nieteens genummerd, alleen de naam en handtekening van de verstekkende section chief en je naam en foto natuurlijk. Mja, normaal hebben ze een ID van de marshall-service ook hè, en dit kaartje is vast alleen maar voor als ze vliegen, waar het volstrekt verboden is om een wapen te hebben behalve met een NCL. Nou ja, als we daar zijn gaan we toch niet commmercieel vliegen, want dat is me een partij ellende, onvoorstelbaar wat die kudde schapen daar pikt, en je moet wel anders vlieg je niet. Gelukkig konden we heen met S&S mee, maar terug hierheem was een rampenplan. Al zijn ze marginaal vriendelijker als je niet pauperklasse vliegt. Maar goed we zijn alle twee geslaagd op de stationair en de Bell-205A , maar het was echt stampen hoor. Maar twee motorig konden we voorlopig wel vergeten want daar moet je minstens 200 uur op je PPL voor hebben voordat je op cursus mag. Dus meer dan het vliegveld klaslokaal en een cockpit hebben we de afgelopen vier weken niet gezien. De instrumentaantekening moeten we later doen want daar was echt te weinig tijd voor. Dus vanaf nu moeten jullie uren maken elke maand. We kunnen op koblenz een cessna huren en vandaar wat shoppingtrips doen. Mischien kunnen jullie wel als tweede mee met franka als ze voor techstuff naar Koblenz moet, opperde ik. Ja, een illegaal rondje rond de pomp hier maar verder niet. Maar ze mogen wel als seconds mee om ons de uren laten maken in de HUEY zodat we weer current blijven met instructeurs-uren en wat uren om aan die machine te wennen maar dat is al geregeld hoor. Want de Bolkow is de zelfde klasse als de 205, dus dat is geen punt, al moeten ze officieel eerst een uurtje of wat om te wennen, want het ding is vast anders dan die 205A die we hadden bij S&S. Zeg maar het verschil tussen een 110 en V70. We hoorden dat er een crash geweest was hier. Ja een flinke, maar geen slachtoffers gelukkig. Twee weken later kwam de boel aan en stonden de kratten naast de Hangar. Weet je zeker dat je een oude legerhuey hebt gekocht? Ja natuurlijk, dat zijn huey's toch? Ja de meeste wel, maar dit is geen Huey mar een milspec HU-1V hoor. Toen het grote krat openging was de verassing kompleet. Yeps, precies wat op het doosje stond med-evac, alleen de pleisters ontbreken nog, wat kostte het ook alweer, vroeg Lise. Eh 50K en 25K aan transport hierheen. Nou je hebt een machine van dik een paar miljoen hier staan hoor, deze is splinternieuw en eh, het is geen oude huey ook, wel het zelfde basismodel maar een paar generaties moderner en met een twin turbo powerplant lust het zo'n 300 liter per uur en er passen 6 brancards in en dan heb je nog wat ruimte voor de floorshow van de verpleegster. Shit, iemand heeft zich dus stevig vergist daar bij die veiling. Best wel ja, maar goed, verkocht is verkocht tenslotte. Maar goed, wat nu, de boel eruitslopen is wel zonde natuurlijk. Nee dat hoeft niet, de rails enzo kan je gewoon laten zitten. Wow, je kent dit ding? Ja, deze worden ook bij ons gebruikt, vandaar dat ik direct wist wat het was aan de de nummers op het krat. Nou dan hebben jullie er nu een reserve ook bij, kan best handig zijn als franka eens wat rottig geparkeerd heeft en een parkeerdeuk oploopt Nou, dat is echt een ongekende luxe hoor, maar je hebt gelijk, het zou zonde zijn de boel te strippen, de Bolkow is alleen vervoer en je kan onderweg nergens meer bij, maar bij deze hang je tussen de brancards in je tuigje en kan nog wat doen onderweg. Maar goed dat moet eerst door de feestkomissie hoor, maar reken er maar op dat je bij een biggy vliegt, al zal marie eerste zijn. Natuurlijk, want ze heeft jaren ervaring met dat spul, bovendien mogen jullie niet wildparkeren en laagvliegen en zij wel. Dat valt wel mee, als je de kleur en het rode kruis laat zitten vraagt niemand verder iets. Maar er is nog een heleboel aan ander gedoe dus vergeet het maar dat je vliegt hoor, hooguit als tweede, en dan zit Franka onthand en kan een ander als uitkijk meenemen natuurlijk. Maar dat komt vanzelf wel goed, net als die 2-meter en vhf-porto stunt van jullie. Oh, daar weten jullie van? Natuurlijk, dat soort improvisaties zijn goud waard hoor, want het houdt die kist in de lucht in plaats van dat die op de grond nutteloos staat te wezen. Burohengsten snappen dat soort dingen niet, maar wij hier uit de praktijk weten echt wel wat nog verantwoord is, want anders blijft de boel echt wel aan de grond en hadden Franka em Marie heus geen meter gevlogen hoor. Maar die FLIR is en andere navigatie goodies zijn heftig, ik heb het idee dat ze liever deze kist mee zullen willen hebben als het donkerder wordt want het scheelt met recht dag en nacht met zo'n ding. Kan die de Bolkow in? Ja, maar niet zonder een hele shitload aan papierkram, dus vergeet dat plan maar. Maar ze zullen vast je huey willen lenen zo af en toe. Mja, ik denk niet dat wij veel in het donker zullen vliegen, want we zijn al blij dat we overdag de boel redelijk beheersen, dus voorlopig zijn we echt mooiweervliegers hoor en met deze zullen we eerst het nodige moeten bijleren wat de boel is vast anders dan die oude 205A. Maar goed voorlopig zijn we ook wel even zoet om de hele boel in elkaar te zetten en met de nodige aanpasssingen voor de keuring. En geluk heb je ook al omdat we alle twee gecertificeerd zijn voor dit koekblik en het model ook nog. En er zit een HF radio in ook, maar daar heb je hier niets aan, maar er past vast wel wat anders in het gat, na de keuring natuurlijk. De autotuner loopt in ieder geval van 2 tot 60 Mhz dus dat werkt wel. Maar hamradio mag niet in de lucht. Ja, maar dat wordt pas geconstateerd bij de inspecties, en wie doen die ook al weer? Want nu het ding er is, laten we hem dan vol benutten ook. Maar deze is dorstiger dan een huey maar hij kan wel tegen gooi en smijtwerk, want het airframe is zelfs wat sterker maar hij kan ook meer lading aan. Maar goed, jullie hebben een speeltje van tig miljoen gekocht voor een fooi en ik weet zeker dat hij gebruikt gaat worden waar die woor gemaakt is ook, want als Franka het hoort sopt ze direct. oooopssss.... Hahhaha Marie en Franka kwamen net aanlopen om de huey te zien. Hey franka, van deze schroothoop is echt geen huey te maken hoor. Oh, is het echt een schroothoop dan? Bijna, maar het is een splinternieuwe UH-1V met FLIR. De twee waren opslag kompleet door het dolle heen. Nou, wat zei ik ?, gek als een deur die twee. Twee weken later stond de huey te blinken op LP2. Het was best een groot ding. Goed de Maiden vlucht. wie? en ik ga mee zei Lise, al is het maar om te bewijzen dat het ding ook weer geparkeerd kan worden. Charlotta en Dorota voelden er niet veel voor, want op een 205A leek het niet, dus dat lieten ze liever aan franka en Marie over. Goed, eerst Franka met Lise en dan Marie en Michaela een rondje om de pomp. en dan kunnen jullie ieder wat rondjes doen te zien of alles blijft werken aan goodies en daarna gaan we de boel weer slopen. Waaaat? Yeps, een BIG-ASS all-round inspectie, en als die OK is mag je pas de keuring roepen. De twee beginners aan het roer waren dol-enthousiast. Wow als ik dat geweten had, het was veel makkelijker dan we dachten, we hadden ook de eerste vlucht wel kunnen doen. Vast wel ja, maar je hebt daar echt veel te weinig uren voor, want ondanks dat we zeker weten dat het goed zal gaan, het ding is nog geen seconde in de lucht geweest en dan is het een heel ander verhaal. Het zou onverantwoordelijk van ons zijn om dat te doen, ondanks dat het jullie heli is. Zo'n eerste rit zet je altijd de meest ervaren piloot op die je maar krijgen kan, want op dakhoogte is je baksteenmeter echt snel. Maar na de inspectie, doen jullie je best maar als je denkt de boel onder controle te hebben, maar ik denk dat het slimmer is om eerst de uren met Franka en Marie naast je te doen, want ze hebben nukken bij sommige manouvres, en daar weten Franka en Marie veel meer van want ze kennen deze kisten, maar de normale handling is inderdaad een eitje in vergelijking met het oude model. Drie weken later was er all clear en de keuring ook gedaan en de letters D-HGRL stonden op de staart en buik geverfd en kon de pret beginnen nadat er een 897 geplaatst was en aangesloten op het com-panel. Alle vakken waren gevuld op het koelkastje na waar normaal de funny juice in ging want dat vondt Lore een stap te ver, dus daar zit voorlopig een paar flesjes water in, dat kalmeert ook, zei ze. Maar zes brancards en dan nog plek om te werken was ultieme luxe zeiden Amy en Käthe die een rondje in het tuigje gedaan hadden. Het is wel even wennen om aangelijn te staan maar alle spullen kan je makkelijk bij, maar we moeten wel de texten op de kastjes in duits bijmaken zodat een ander alles snel kan vinden, maar voor de rest een prima werkplek. Lore en Jessie waren de zelfde mening toegedaan en bovendien zagen ze het grote voordeel, 6 die je ineens weg kan brengen is pure luxe. We moeten wel wat aan de banken doen qua zitcomfort want dat is wel wat erg hard aan de popo hoor. Ja, iets, maar wel een heel dunnetje hoor, want die bank is gemaakt om de schok absorberen als je onparlementair parkeert. Want met een te zacht zitje krijgt je rug echt een heftige opdonder door de stuiterreactie terwijl jij nog bezig bent te zakken, en dan komt de klap 3 x zo hard aan en dat wil je echt niet zei Lise. Want als je echt hard neerkomt dan moeten de inertiedempers vervangen worden, net als in het autozitje van Suzi. De galg werkt net zo. Galg? Ja waar het harnas mee vast zit aan het looptuigje, dan anders ga je echt door de knieen hoor en de galg dempt dat, net als een autogordel. en meestal is er wel een waarschuwing zodat je je knieen wat buigt om de klap op te vangen met je benen en het tuigje help er het nodige bij omdat je dan half zit en je benen de klap opvangen, en die kunnen best wel wat hebben en de rails ook waar je je aan vast houdt, er is echt over nagedacht. Maar het is wel wat genant om mee te gaan shoppen zo. Hah, daar hebben we al aan gedacht, er liggen aluplaten met nerdsteinlogo in de bak die je over die kruizen kan schuiven. niet vergeten te zekeren natuurlijk met de strips en klemmen. Maar wat vindt je van je roepnaam, Heli girl Huh, O shit D-HGRL, hahahahahha Is dat toeval? nee de D en H zijn verplicht maar de drie erachter mag je zelf kiezen, GRL was vrij en toepasselijk ook. Tijd dat jullie wat duitse voorschriften gaan bestuderen, heli-girls, want dit had je echt horen te weten en nog een load aan andere papierkram ook. Ja, we weten het, want binnen zes maanden moeten we examen doen over de voorschriften hier, maar daar zijn we al mee bezig. Maar na 4 weken in studie hel vonden we het wel even welletjes. Mooi, wanneer gaan we die andere bouwen? Nou daar wilden we mee wachten tot Laura en Anne terug zijn dus dat zal wel voorjaar worden want in de winter knutselen is niet echt leuk. Nou de hangar is anders warm genoeg in de winter hoor. Oh dat wist ik niet. Hah heb je die heaters niet gezien die aan de spanten hangen, Oh zijn dat kachels ik dacht ventilators voor de benzinedamp enzo. Dat blazen ze ook de deur uit ja, maar het is echt warme lucht die eruit komt hoor. Nou dan kunnen we best aan de gang. Vast wel en dat ding duurt echt langer om in elkaar te zetten hoor. Want de huey was alleen voor transport gedemonteerd, dus alle kabelbomen zitten al op zijn plaats en je hoeft geen panels te maken en meters te monteren en meer van dat soort dingen. Deze doe je in een dag, maar dan loop je wel met z'n achten rond te sportten hoor en de meeste tijd zit in het checken of alle bedrading en hydraulics goed zit enzo en een paar honderd poppers poppers, de uitlijning controleren en een shitload aan lampjes checken. Maar goed, we gaan wel een keer de checklist na, want er zijn wat dingen die je beter wat vaker kan bekijken bij deze kisten dan voorkom je ellende want ze hebben een paar nasties, op zich niet ernstig als je er op tijd bij ben is het simpel te verhelpen maar als je te laat ben dan kost het direct flink wat geld en dat kan je voorkomen door net iets vaker te checken en wat zaken iets sneller te vervangen, maar dat houden wij voorlopig wel in de gaten want jullie zijn al druk genoeg om het ding te leren kennen dus dat komt later wel. Ja, we hebben nog maar net geleerd het ding een beetje fatsoenlijk te parkeren in die crash-course dus we doen het wel kalmpjes aan hoor want we zijn er nog lang niet. Inderdaad, zei Marie, want er is nog een hele hoop te leren om te beginnen hoe het ding zich als baksteen gedraagt en wat je er dan nog mee kan. En wacht op ons voor dat je het zelf gaat proberen want wij moeten het ook eerst even uitvinden wat dit ding doet met een lamme vlerk, want dat is echt voor elke machine uniek, maar in grote lijnen blijft het het zefde maar die ene nuk kan het verschil zijn tusssen wegwandelen of gedragen worden. Afijn genoeg gezeurd weer voor vandaag. Klim erin en we maken wat rondjes om de pomp en blijf op FL100, we laten de comms wel een newbee-warning doen. hahahahhahahhaha Serieus, hou de radio standby en luister alle twee en check of degeen die vliegt het ook gehoord heeft, want in het begin vergeet je het zomaar, heus is mij ook regelmatig gebeurd in het begin. En als wij weg moeten sturen ze jullie wel even weg om te cirkelen en zeggen wel wanneer je terug kan komen. We zitten midden tusssen de cowboys dus kijk goed in de rondte en als je er een ziet zak een voet of honderd en blijf op koers. Ja, dat is ook al honderd keer verteld, ik weet het, dan maar keer 101. Ok, wegwezen jullie.. Ik keek het tafereel aan, maar ze liepen eerst de hele kist rond met de lijst en Franka knipogde en zei, die komen er wel, menig jockey had direct achter het stuur gesprongen om erachter te komen dat die niet weg kon, en rammelde met de sleutels. maar die twee begonnen eerst de lijst af te werken, zoals dat hoort. Ze doen het goed genoeg om alleen op pad te gaan hier, want ze kennen de buurt hier, en dat scheelt. Krap twee uur later waren ze weer terug, moe maar voldaan. En het poetsen en tanken begon, oliepeilen nalopen en meer klein spul dat aandacht nodig had, en daarna langs de comms om de sleutel en logboeken in leveren, want dat was handiger als ze 'm nodig hadden. Nou, Franka en Marie zouden bijna willen dat er vanavond wat was, maar het is elke avond raak dus ze zullen wel met het nieuwe speeltje op pad gaan. Ja dat ding vliegt echt tof hoor, Oh vast wel maar ik ben niet zo happig op vliegen, zei Tine, maar raggen met die hummers vindt ik veel leuker. We liepen naar boven voor de K&K en een half uur later, spitste Charlotta de oren en zei, ha! ze hebben hun zin, en we hoorden de huey. Nou, die maakt best meer herrie dan de Bolkow. Ja, dat komt door de open staartrotor, en ze legde verder de aerodynamische aspecten uit van die botsende luchtstromen uit op de vliegkarakteristieken. Char! en Dorota stootte haar aan, er zijn er misschien maar een paar die dat interessanter vinden dan groeiend gras hoor. Ooooops. Maar wanneer mogen we een rondje mee, dat willen we eigenlijk weten hoor. Oh, als we Franka of Marie kunnen strikken lukt dat vast wel, want we zijn echt nog te groen om met een volle bak passagiers de lucht in te gaan. Je snapt het wel, met een dag je rijbewijs kan je echt niet aan hockenheim mee doen in een F1, en dit ding is bijna een F1 op heli gebied, dus moeten we echt nog heel wat leren. We gaan elke wel een uur of wat doen zodat we voor de oogst vast ervaring genoeg hebben om met een volle bak wat rondjes te doen. Oh tato, kan je wat ballast basteln, zodat we ook aan zware lading kunnen wennem, zandzakken lijkt ons wel het handigst een 2 ton ofzo of wat anders dat met de heftruk erin kan, want de deuren zijn breed zat. Prima hoor ik regel dat wel met Lise en Michaela, want die weten vast wel wat truuks. Dat hoefde niet verzonnen te worden want we konden gewoon 4 cargo-crates aanschaffen die erinpasten ieder ruim 400 kg konden hebben en alles al hadden om vast te zetten. Meer vracht kan, maar dan moeten we het binnenwerk slopen en dan passn er andere cargo-bays in en kan je 2,4 ton meenemen, maar dat vliegt niet echt lekker, zei Marie, ook met die 1600 merk je het al. Maar ze hebben goed opgelet op school en groot gelijk dat ze nog niemand mee willen nemen, met een cessna of beech is dat een stuk makkelijker maar met een heli is het echt een heel ander verhaal want de hele kist heeft ineens een heel andere massatraagheid en dat veranderd je vliegeigenschappen echt een stuk en je baksteenmetertje staat dan ook wat vlotter op standje vleugeltjes. Maar we hebben nog wel wat uren te gaan voor ze daar aan toe zijn. Oh, intusssen moeten we ook basteln aan de intercom, want er zitten maar twee aansluitingen in de bak en dat moeten er echt wat meer worden als ze gaan shoppen, want een kippehok 2 uur lang niet kunnen kakelen is onnatuurlijk. Maar daar zijn standaard schema's voor en kunnen we hier wel zelf maken, kopen kan ook maar die lui vragen een vermogen voor een handje touw en wat stekkerbussen. De headsets zal je de degelijke DL's voor moeten kopen want de meeste anderen zijn junk. We prutsen dat er wel in bij de 25 uurs inspectie want dan gaat de boel toch open. Oh, dus het is een redelijk werkpakhuis. Niet meer of minder dan de Bolkow hoor, maar heli's zijn werkpakhuizen ja, of eigenlijk inspecteurs delights. Niet dat het echt nodig is tegenwoordig, want die dingen zijn degelijk genoeg om pas om de 100 uur te kijken, maar ja, de techniek gaat nu eenmaal sneller dan de red-tape van de buro-hengsten kan bijhouden. Op zich niet verkeerd, maar soms is het wat te anaal allemaal. Maar het houdt de safety-marges wel een heel stuk breder en dat is ook wel prettig. Maar wordt het niet te druk voor jullie met drie van die machines hier? Nou valt wel mee want we hebben twee leerling geasemonkeys rondlopen. Oh, wie dan ? Nou het setje käse Linda en Michelle, waren erg geinteresseerd want ze klooiden thuis altijd al aan brommers en auto's. Ze zijn best goed en conscientieus met wat ze doen als ze een handje helpen, al mogen ze geen cert-stuff doen, maar slopen of onder ons oog weer in elkaar zetten gaat prima. Nou als ze dat liever doen is het geen punt hoor, paperpushers zijn vast makkelijker te vinden dan greasemonkeys. Maar is er een school of cursus voor dit gedoe ergens hier, want als ze er echt plezier in hebben dat is dat vast wel nodig op den duur. Nou ze kunnen van ons de basics leren, maar voor het echte werk moeten ze echt maar de cursus en examens doen bij de luftverkehrbehörde en dat is een langer traject. Maar alleen basic heli-crafts is met praktijk hier in pakweg een jaar te doen, want het is vooral een shitload aan red-tape en meer van dat gedoe, het het echte basteln leer je daar niet. Maar er is maar beperkt echt cert-werk hoor, en dat betreft voornamelijk besturings hydraulik en rotorkoppen en de motor de rest is het gewone loodgieterswerk en daar is ook meer dan genoeg van. Maar de school is niet noodzakelijk als ze onder certified toezicht aan de gang zijn want onze naam staat in het maintenanceboek dus reken er maar op dat ze het goed doen. Al staan ze er ook wel bij genoemd, maar aftekenen mogen ze niet uiteraard. Al is het een goede gewoonte om wel alles op te pennen wat ze gedaan hebben. Zodat als ze ooit een een nood-ingreep moeten doen dat niet als 'grove schending' gezien wordt van de veiligheidsvoorschriften, maar dat kan alleen in een echt extreme situatie, net als char of dori met heli girl op de autobahn parkeren om slachtoffers weg te brengen. Ze overtreden dan een shitload aan voorschriften maar niemand zal er officieel over zeuren. Maar daar zal vast wel eerst stevig over gepraat gaan worden van hoe en wat, want ik voorzie dat ze er een keer bijgeroepen zullen worden om als ambu te fungeren, want deze buitenkans zal Lore vast niet links laten liggen, maar dat moet dan wel goed geregeld zijn anders heb je een hele berg gedonder. Maar ik vermoed dat Franka en Marie zullen splitsen, zodat op elk een ervaren piloot zit, want die twee hebben echt nog een heleboel te leren. Maar gelukkig weten ze dat en dat scheelt al een hoop gedoe. Maar aan de andere kant worden de vlieguren betaald en dat is ook best wel prettig, want die kist kost best wel wat per uur. Dat heb ik maar niet gevraagd, maar ik weet dat vliegen een dure hobby is. Ja, alleen al aan sprit gaat er een kleine 300 liter per uur door en dan de rest erbij zit je al snel op 5-600 per uur aan kosten, en dan reken ik nieteens pilootsalarissen en de rest en dan zit je snel op 1000 per uur als je commercieel rekend. Maar twee twee hebben een ferrari voor trabantprijs en ik vermoedt dat die twee beancounters dat echt wel in de gaten hebben. Maar zelfs voor een goede huey zou het een koopje zijn geweest. Ja, dat denk ik ook wel. Maar ze zullen nog een en ander moeten spenderen aan uitbreiding van de werkplaats want voor onderhoud aan de motor en turbo is het nodige aan speciaal gereedschap nodig en reservedelen en nog meer aan andere voorraad maar dat lijstje maken we wel. De spullen kunnen we gewoon via de normale lijn bestellen voor Nerdstein, een separaat account is vast snel gemaakt bij de leverancier dus dat komt ook vast wel in orde. Maar je moet wel een extra hangar bouwen hoor, want buiten overwinteren is een heel slecht plan voor die machines. Ik stuur Berndt wel op jullie af want ik heb geen idee wat je echt nodig hebt het was al geluk dat de winzereischuur net groot genoeg was. Ja, het is wel wat krap maar het gaat net, een wat grotere plek als reparatiewerkplaats zou een stuk makkelijker zijn dan passen de Bolkow en de huey er makkelijk in de schuur als stalling die kleine rotowind frommelen we er wel bij of kan gewoon de werkplaats in want die is een heel stuk lichter en makkelijker te verslepen. Nou dan weten jullie vast al wat je hebben wil toch. Ja, maar mijn en dijn lopen dan wel flink doorelkaar en dat moet dan wel goed geregeld worden, maar dat komplotteren we dan wel wel weer met Lore. Maar er zijn wel meer plekken waar een wache samenwerkt met flugplätze op technisch gebied dus zo heel bijzonder is de situatie nu ook weer niet voor de buro-hengsten en paperpushers, dus dat lukt wel. Ja, officieel heeft de Wache de hele kaboodle aan grond, schuur en landingplatforms in bruikleen van Claudia dus dat deel is al geregeld. Oh, dan is het echt geen enkel probleem verder dus als er een echte hangar komt en ingericht wordt als reparatiewerkplaats. Overigens gaan nog met de chef greaser regelen of we een setje special tools kunnen krijgen hier want nu zitten we iets te veel te improviseren als we in die militärkisten wroeten. Maar dat zal na die laatste klap hier vast wat makkelijker geritseld kunnen worden, officieel mogen we niet aan die dingen basteln maar je weet hoe dat soort dingen gaat, naar huis vliegen is goedkoper dan een dieplader moeten bestellen. Maar we doen niks zonder eerst met de spullenbaas te praten en die komt meestal de spullen brengen en tekent ook af zodat er weer gevlogen kan worden. Want dat is bijna altijd het zelfde gedoe, filters en hydraulik lekkages, want als het ernstiger is beginnen we er niet aan en dan komen er een paar lui van de basis om het te fixen en helpen we een handje. Maar het is te merken dat ze bezuinigen op onderhoud want het is bijna allemaal daarop terug te voeren waar de spullen randgevallen zijn waarvan gezegd wordt dat het nog wel even kan, maar je normaal de boel vervangt om problemen te voorkomen maar wel altijd aanleiding is om zo snel mogelijk op hok te gaan en dat is een slechte politiek hoor. Maar ja generaals willen 100 choppers en met veel pijn en moeite zijn er misschien 70 inzetbaar door alle bezuinigingsgedoe. Koop er dan 80 en houdt die goed bij voor het zelfde geld, dan vliegen er ook 70, maar die zijn dan 100% , maar dat is vast te simpel. En nu we een reserve hier hebben kunnen we de touwtjes voor de Bolkow ook strakker aanhalen, want ook daar is er een krap onderhoudsbudget. Nog steeds voldoende maar het houdt niet echt over en gezien de uren die gemaakt worden zou het best iets ruimer mogen zijn maar wat minder uren is technisch gezien gunstiger. Maar goed er zit altijd spanning tussen technisch perfect en veilig genoeg om te vliegen natuurlijk, maar het wordt een slippery slope als je de beancounters hun gang laat gaan. Nou, hou die kist van ons maar zo dicht mogelijk tegen de 100% want ik wil echt wel dat de baksteenmeter vastroest wegens nooit gebruikt. Dat kost vast minder dan de kapitaalslasten zouden zijn als het ding voor de normale prijs gekocht was. Ja, en dan gaat die minstens 25 jaar probleemloos mee mits ze beschaafd parkeren natuurlijk. Oh, waar ik eigenlijk voor kwam, heb je al wat gehoord over de radar? Ja, deze week komt er iemand van decca kijken en maakt dan een offerte. Jullie kunnen wel glas leggen en voor stroom zorgen nietwaar? Ja geen probleem dat ligt er allemaal al. Dat kost meer om aan te leggen dan de radar met de tarieven die zij rekenen. Maar ik denk dat de boel gewoon op een paal tegen de trap gezet kan worden, want dat is ook het handigst voor onderhoud ook, en we kunnen er direct een beacon bijzetten ook. Hoe zit het eigenlijk met vergunningen? Geen enkel probleem omdat we al NLP zijn hier, het is niet verplicht dus is het er niet wegens de kosten, maar voor de comms is het een uitkomst want het is best wel druk hier zo af en toe. Helemaal sinds ze de routes naar ons toe verplaatst hebben, niet heel veel maar wel dichtbij genoeg dat we in de autorotatie envelope zitten er is nu nog maar een klein stuk waar ze niet bij een vliegveld kunnen binnenvallen, en dat is wel zo prettig voor ze. Ja dat is logisch, jullie zitten hier en het zou kolder zijn er geen rekening mee te houden. Het enige wat ontbreekt is een grasstrip aan de overkant en we zijn hier een echte luchthaven. Hahahha, dat zal wel niet lukken met jullie naast de deur. Nou zeg dat niet te snel, en al helemaal niet als er radar is, want de boel hier valt dan binnen onze controlled airspace. Oeh dat zou wel leuk zijn als er straks de cessna gaat komen om de pasagiers hier op te pikken, scheelt gedoe met auto's ook. Dat is vast wel te doen denk ik, maar dan zal je eerst dat gras moeten regelen en daar lopen nu nog koeien, maar er is ruimte genoeg daar en er woont niemand in de buurt ook nog. Hmm toch maar eens een balletje opgooien bij Mutti of ze kunnen uitzoeken hoe de eigendom daar zit en of er wat te regelen is, want dit klinkt wel heel aanlokkelijk, normaal zal de cessna op de flugplatz in raydt staan, maar wel handig als bushalte. Maar voorlopig hebben we meer dan genoeg op ons bordje met de oogst die weer voor de deur staat. Lore kwam lang en zei, hah, ik heb die twee meiden gesjanghaaid om bij te springen als er een biggy is, hun papieren en kennis zijn verder goed genoeg om met Käthe en Amy te koppelen bij een inzet en aan een chopper hangen vinden ze ook al heel normaal. Prima hoor altijd zonde als dat soort kennis niet nuttig gemaakt wordt. Ja dat ook en minder kans op repercussies ook omdat ze ook de papieren hebben, want dat is altijd een gevoelig punt. Yeps, dat is ook mijn probleem, maar niks doen als het nodig is is ook niet goed. Ik heb extra kisten gemaakt met spullen zodat ze ieder een kist hebben staan en voor ieder een reserve is hier en ik heb ook een extra set funny-juice liggen, want nu er extra vervoer is wil ik het wel bij de hand hebben, maar dat moete elke keer opgehaald woorden bij Tine en Friede, maar we hebben dan wel het probleem dat de ons nokkie aan de rand zit met zes en vier kisten spullen, maar we gaan dan heen in de onze en Charl en Dori kunnen dan invliegen met de extra spullen en dan wisselen ze met Marie, want die zijn bekender met alle toestanden. Lijkt me een prima setup maar hoe dat allemaal precies zit weet ik niet maar dat regelen die luchtjockeys maar onder elkaar verder. Ja, maar die zes extra bedden zijn te aantrekklijk om niet te gebruiken, ze zullen wel zeuren dat het extra kost, maar dat is niet mijn probleem, want wie en hoe er afgevoerd moet worden beslis ik en niemand anders tenslotte, want we hebben vaak genoeg een van de luchtmacht neergehaald omdat die in de buurt was. Franka en Marie zorgen wel voor de cursus wild-parkeren hebben ze gezegd, maar dan moeten die twee eerst flink wat uren hebben voor ze dat echt kunnen bij een gewone inzet waar normaal Franka of marie alleen zouden vliegen met de onze. Zo te horen hebben die wentelwiekkoetsiers de boel al geregeld. Dat kan je wel zeggen ja, ze komplotteren al de hele tijd sinds ze er achter kwamen dat het een orginele med-evac was. Maar dit werk is hogeschool en geen kleuterklasje wat vliegen betreft, zoveel weet ik er ook wel weer van. Want zelfs die apachejockeys hebben respect voor wat de evac-piloten doen en die haantjes zijn echt niet bescheiden over wat ze kunnen. Maar ik denk dat die vier straks gaan trukendozen waar ik niets van wil weten, officieel dan. Maar we horen vast wel wat voor listen ze bedacht hebben. Denk het ook wel en er zullen vast geen gekke dingen uitgehaald worden. Nee, daar ben ik geen seconde bang voor. Elke dag was wel een paar keer opstijgen en landen van de huey te horen en zo het horen aan hun gesprekken ging het steeds gladder en beter en ze hadden al een paar keer een ritje Koblenz gemaakt om iemand weg te brengen en alle avond en nachtwerk was een stuk makkelijker voor Franka en Marie ook en de diensten van Amy en Käte waren ook wat minder nu ze met vier waren. Een week voor de oogst waren we klaar met de distro en ik stuurde er er een naar Pat en onze dvd-bakmachines draaide overuren. Theresa had ander nieuws, de italiaansen zouden na de oogst naar de Gaard van Sonja en Mario in italie gaan want de zaak was verkocht en Sonja en Mario zouden ze op komen halen want ze wilden ons Nerdstein eindelijk wel eens zien. Julita was minder blij, want ze miste straks zes meiden op de administratie en daar moest wel snel wat aan gedaan worden. Maar de françaises wisten dat er nog wel wat meiden in de familie zonder werk zaten en best wel hierheen wilden komen nu zij hier al langer zaten en ook omdat ze intussen 'berucht' geworden waren door de stunt met die bambihuggers met de twee DGSE girls die ook uit de streek waren en er was een reputatie gevestigd dat het er op Nerdstein goede boche waren. Nou laat ze dan maar mee komen met de remy-auto, dat lukt toch wel? Vast wel, en na enige ruggespraak met Solange, zouden er met de volgende vaten run zes meekomen, want de jobs waren nog steeds dun gezaaid bij hen en er waren al een stel bekende gezichten en niet helemaal alleen in een vreemde omgeving, bovendien moesten ook de extra bestellingen voor de oogsttijd gebracht worden dus dat kon allemaal in een moeite door. Dus met die crisis afgewendt was de administratie een all-française aangelegenheid geworden, nu Joyce fulltime in de moneypit zat en Michelle en Linda in de hangar. Charlotta en Dorota verdeelden de dag met 2 uur vliegen en de rest in de moneypit zodat die geldstroom nauwelijks had geleden want Joyce ontpopte zich als een natuurtalent in trading en had al een leuk rendement gemaakt met het kwartmiljoen waar ze mee gestart was en dat liep gestaagd door met wat ups-en down maar de trend was up en dat de drie erg goed met elkaar overweg konden scheelde ook. Met Lau bastelde ik verder aan de dropboxen en legde wat glas en stroom aan voor de radar en beacon die al snel geplaatst zou worden. Een reserve setup was er ook worden want blikseninslag was een gegeven hier. Maar al met al hadden we nu even een ruimte gebrek, want de puff moest leeg gemaakt voor de pluksters en met 6 extra meiden werdt het krap, maar dat loste zich snel op, toen Linda en Michelle aanboden om naar de wache te verhuizen, want daar waren ze toch al de hele dag en er was daar nog wel een kamer vrij tenslotte. De halinki gingen in twee kamers op de begane grond van het Kutschhaus Joyce en Marthe dubbelden zodat er drie kamers waren voor de zes nieuwen tot na de oogst wanneer de italiaanse meiden met Sonja en Mario mee zouden gaan en we nog een kamer hadden voor manon en nathalie en straks voor Sonja en Mario. Er stond me nog een andere verassing te wachten ik, want Trude was intussen out-of-commissioen verklaard nu ze ruim 8 maanden zwanger en werdt met suzi bij mij ingekwartiert. Ik vermoedde een komplot en zag dat al snel toen er een ploegje van Berndt langs kwam om fundering te maken voor een uitbreiding. Shit dat had ik echt vergeten, die blokhut was te klein voor drie kinderen straks. Trude lachte zich een kriek, altijd het zelfde met die kerels vergeten altijd wat belangrijk is, hahahahhahah Radi zei het al en Mutti ook, dat je zo af en toe dingen kompleet mist. Yeps, dat zal vast vaker gebeuren hoor en het is niet de eerste keer. Nee, maar de uitbreiding hadden we al met Berndt afgesproken toen we besloten Suzi een broertje of zusje te geven en het twee zusjes bleken te worden, het wordt nu zo dat er straks 3 kamers kunnen worden of een grote en en kleine, Suzi zal we een eigen kamer willen maar wat die twee straks willen moeten we nog een jaar of wat afwachten. Ja, dat zien we dan wel weer. De laatste tijd sliepen Trude en Suzi sowieso al elke dag in mijn blokhut dus echt nieuw was het niet. Maar als die twee kleintjes er waren kon ik er op rekenen regelmatig nachtdienst te hebben en te in hun blokhut te slapen, want zo makkelijk kon je er niet vanaf, ja. Hahahahhahah Ik dommelde geleidelijk en en zag een visioen, ik definitief ingetrokken bij Trude met drie kinderen. Dat was goed zo voor Suzi en voor Catriona en Caitlyn, want de namen hadden we al uitgezocht. En nog een andere flash, Suze en de twee rond een kampvuurtje. En er schoot een massa aan andere zaken langs. Helderder had ik nog nooit zoiets gezien als flash van de toekomst. Bij het onbijt zag ik zowel Charlotta als Laura er nogal bleekjes uitzien, slecht geslapen? Dat kan je wel zeggen ja. Kan het even wachten want ik kan precies vertellen wat het was, maar niet nu, ok? Na het ontbijt zaten we met z'n drie in mijn blokhut. En vertelde van de meest helder inzicht in de toekomst wat ik ooit gehad had. Nou ik zag het zelfde zei Laura, en ik ook zei Charly. Yeps en wedden dat Siobhan straks belt of alles hier in orde is. Want zo sterk is het nog nooit geweest. Maar een imperium klinkt nogal heftig hoor. Maar de Wache? Ja die gaat gesloten worden wegens bezuinigingen, maar de hele ploeg blijft hier en we nemen de hele kaboodle over voor een handvol shekels de Bolkow incluis als dat slim lijkt maar dat denk ik niet. Hun werk gaat gewoon door en we laten de verzekering nog steeds betalen voor de service zei het iets minder dan de tarieven nu. Want die zijn schandalig opgefokt, wist je dat. Het is die uitholling van services die de burgers klaar moet maken om door ze steeds verder uit te persen en hier is iedereen al flink gewend aan de nanny-state. Het gros is het al zonder het te weten, maar die massa is niet meer te redden het is de nu nog productieve middengroep die allengs gewurgd wordt met voorschriften en regulatie en uiteindelijk ook een slaaf worden omdat dat makkelijker is dan blijven worstelen. Hmm, het verschil tussen Moselstrichwinzereien en MSR ? Ja, dat is er een deel van, het bankenkartel werkt er dapper aan mee. Hun zieke manier om de streek te straffen, maar er is niet echt iemand meer die er over nadenkt, en de uitvoerders zijn apparatchiks en paperpushers en dat is ons voordeel. Dzjees, dat klinkt zo hier en daar erg raar, ik weet het niet, maar zo heb ik je nog nooit meegemaakt. Nee, dat gebeurd maar zelden, en alleen als er belangrijke dingen te gebeuren staan een soort spanning die ik dan oppik, vraag me niet hoe maar jullie voelen het ook. Ja, kriebeligheid alsof er iets niet lekker zit, een onbestemd gevoel. Even later pingde charly's porto, pak even lijn 3 , Siobhan aan de lijn zei Friede. Nou, wat zei ik. Dat moet je ons straks uitleggen. Maar wacht eens even, haar opmerking over dat je rooien kon maken wordt me nu pas duidelijk, dat kon ze nooit geweten hebben. Nee, maar ze wist het op het moment dat we binnenkwamen. Wie denk je dat mij de ogen heeft geopend over dit fenomeen ? Nu kan ik heel zweverig gaan doen, en een hele crapola aan onzin theorietjes over je uitgieten, maar ik weet dat er meer krachten bestaan, maar die zijn de kracht die voortkomt uit een band die mensen aangaan om samen dingen te weerstaan en te overwinnen, je weet hoe het voelt in een vol stadion te zijn. Ja, en ik haat dat soort massa's, ik ook, veel te onprettige kuddegeest. Voor de massa is dat het enige moment dat ze dat gevoel hebben, voor ons is dat niet zo wij hebben al genoeg aan een handvol om de zelfde band constant te voelen en de saamhorigheid ervan begrijpen. Hoe kan het anders zijn dat jullie op je gemak waren bij een rare käs en dus ook wist dat het geen enge rare käs was. Ja, dat is waar, je was altijd de enige waar we vonden dat je erbij hoorde en de boel pas weer kompleet was als je er weer was. En Nerdstein ook, niet dat het hier zou zijn zoals het is, maar ik heb altijd geweten dat er een Nerdstein ergens zou zijn dat niet zozeer dingen ging veranderen maar slechte ontwikkelingen vertragen en zo de omstandigheden te scheppen om ze te ontwijken. Je ziet, het is geen all-out oorlog, want dat verliezen we, meer een guerilla die we voeren maar wel met straks genoeg invloed om ze dat te laten voelen en de chaos die we kunnen veroorzaken zal vele malen erger en kostbaarder zijn dan ons ons gang te laten gaan en in ons eigen tuintje te laten spitten, maar daar zijn we nog lang niet. O ja, onze Gutrechten is een van onze middellen. Ja, en de volgende stap komt volgend jaar als de wache dicht gaat. Ja, machinaties van de zelfde politieke kliek, ik voelde dat je dat wou zeggen, zei Laura. Inderdaad MSR en de bankenvriendjes zitten erachter, onze links met de wache zijn ze verder onbekend, ze weten vast alleen dat claudia de grond heeft geleend om het neer te zetten. Maar wat kunnen we nu nog doen dan? Veel, schroef de trading geleidelijk op en Lau en Anne gaan straks leren vliegen, vergeet de beech, hou het op heli met instrument certificaat, charl is dat te doen in 4 weken? Alleen heli wel ja, maar is buffelen hoor. Mwah, die twee zijn slim genoeg. Want als je dat hebt is dat PPL-1 een fluitje van een cent en dat kan je makkelijk later doen in raydt met luttele uren instructie want examen doen over de red-tape hier moet je toch al doen. Heli is hier niet zo snel te doen in florida wel. En een cessna kost maar weinig, voor 400K heb je een nette nieuwe 6-seater, want ik neem niet aan dat je er een nieuw in het krat bij een sloper vindt, dus koop er direct maar twee. Oh en een nieuwe transport ibc zou wel handig zijn, en Moseltour Ltd klinkt wel lekker is we een aardige omschrijving om de landeplatzrechten te kopen De Stift kan dan de lokale entiteit zijn. Heeft wel wat, de Wache dicht en de landeplatz wordt verkocht een buitenlander die rondvluchtjes wil gaan doen, dat doet het politiek vast heel erg goed en dus geen vergunning krijgt, want er zijn er al een paar. En ik ga ook m'n PPL weer halen, een spoedje in florida dus, want ik moet toch een week of wat heen voor de distro in het voorjaar. Ik kan het al hoor, dat weten jullie toch, maar heb nimmer de moeite gedaan om de papieren te halen. Alleen heb ik jaren niet meer gevlogen dus ben ik vast wat roestig , maar dat is snel genoeg over, want echt verleren doe je het nooit meer, net als fietsen. Hoe heb je de chopper eigenlijk betaald? M'n VISA is bijna maxed-out, N00B security is de eigenaar. Als minimumloon peon is het niet verklaarbaar een chopper van een paar miljoen te hebben. Niet echt nee, want dan je hebt kans dat Paul vraagt wat je in je vrije tijd doet. BOINK! Vliegen en schieten zijn nette hobbies toch... Bwuuuuuhahhahaha Maar goed wat denken jullie over de wache. Ze zijn bijna nerdsteiners geworden in de drie jaar dat ze hier zijn. Ja mijn idee ook, maar dit moet subtiel aangepakt worden. En Lise en Michaela zijn in november werkloos en dakloos burger, want ze stoppen bij de luchtmacht en Koblenz zou ze in dienstnemen, maar dat staat nergens op papier heb ik begrepen, maar die twee wil ik in ieder geval niet kwijt raken. Wij ook niet, maar de anderen ook niet hoor. En ik zit ook te denken aan een grasbaan als bushalte voor de cessna's scheelt een hoop rijden naar raydt en ander gedoe, want dat is de dichtstbijzijnde plek die ook onderhoud kan doen. De wache zelf vervalt aan Claudia want zo is dat in het grondcontract geregeld, ook zo'n detail dat men over het hoofd ziet, want alle rechten vervallen als er geen notflugwache is. Voor een zacht prijsje is via een collega van Bianca de designatie hlp Nerdstein en de platztoelating wel over te nemen. Ze zullen toch al last hebben van begrotingskoorts door verlies van het gebouw dus is wat vangen voor de platzrechten een meevaller voor de beancounters die de gevolgen vast niet overzien, want de rechten zijn waardeloos zonder hangars en de platforms en tankpark, die allemaal van ons zijn en die ze slechts in bruikleen hadden. Maar waarom die platzrechte kopen? Nou die worden voor 10 jaar uitgegeven, dus zijn er nog 10 te gaan wegens de laatste uitbreiding met LP2, is er een nieuwe ontstaan. Dus als ze dat aan een gekke buitenlander kunnen verkopen zullen ze het niet laten, want die rechten zijn zonder de rest waardeloos, dus hopen ze dat die gekke buitenlander dat niet weet en doen snel zaken. Maar wij kunnen er geen gebruik van maken want ze zijn van Koblenz, maar zij mogen ze wel versjacheren, gebruiken hangt af van vakbekwame verkeersleiding met de juiste papieren en dat is de verantwoordelijkheid van de houder van de platzvergunning. Maar Gutshaus Nerdstein heeft non-commercial landingsrecht. Med-evac is niet commercieel als de Stift het doet, het is een liefdadige instelling. En wie heeft er nou prive helicopters in dit land? Hooguit een meervoudig miljonair kan zich dat veroorloven toch, maar een bende hippies in een Jagdhütte en een half failliete winzerin, die kans is toch nihil of niet soms, vandaar dat ze akkoord gingen met die gebruiksuitbreiding in de vergunningsaanvraag. Dat de Ltd het straks allemaal wel best vindt wat we hier verder doen is niet van belang want dat is tussen twee partikuliere partijen. Damn!, machiavelli is weer eens in topvorm vandaag. Dus als ik het goed zie heeft de Ltd straks tien werknemers Friede, Tine, Lise, Michaela, Linda, Michelle, Franka en Marie dus. Yeps, allemaal Moseltour Ltd employees. En Lore enzo dan? Die blijven gewoon in dienst van de Kreis als Notratzte. Vast wel, je weet toch dat ze gewoon in de wache wonen he. Ja, vandaar dat ik denk dat de hele overgang makkelijk zal gaan. Ja, dat denk ik ook wel want ze hebben allemaal een leuke spaarpot opgebouwd in de jaren, want met kost en inwoning en salaris van de Bund en club-med naast de deur houdt je best flink wat over en de bund betaaald goed. Maar we kunnen een beleggerspool maken als compensatie van het minimumloon dat ze gaan krijgen, met de zelfde setup als we in het begin voor Mutti deden, we lenen ze het kapitaal tegen 0 procent en verrekenen met de winstdeling, zodat ze altijd hun spaarcenten houden. Ja, ik heb wat geleerd hoor, zei Charly. Ook ja, maar je bedoelingen waren goed, alleen het risico was wat te groot om met hun pensioen te gaan gokken, want de beurs is gokken en je kan alles kwijt raken als er wat crashed. Ja best wel, en nu ik er wat langer inzit zie ik ook dat er stevig gemanipuleerd wordt zo af en toe en het zijn altijd de kleine beleggers die het gelag betalen omdat die heel nerveus worden juist omdat ze met hun pensioen gokken. Ah, dus dat heb je ook door hoe dat gaat. Best wel hoor en wij doen niks anders nu op de wijnbeurs toch? We kunnen het ons veroorloven om een miljoen renteloos te laten staan en zo de wijnprijs omhoog te krijgen, maar het is dat we tonnen wijn aan Gio Fredo kwijt kunnen anders moest er echt flink geld bij op het eind van de rit door het renteverlies en andere kosten als de boel geleverd is en wij moeten gaan doorverkopen en opslaan want dat zou het prijsverschil voor het grootste deel opeten en de winst is dan maar marginaal beter dan de bank geeft maar je hebt wel een shitload aan extra hoofdbrekens in de tussentijd. Maar goed dit jaar hebben de Foezelfabrieken 6 miljoen Liter minder. Dzjees dat zijn 200 tankwagens die naar italie gaan? Nee, 100 en 100 naar frankrijk, courtesy of Mssr Piere en consorte. dus nu verkoop ik minder van de rest, alles uit onze streek gaat al naar Gio Fredo en dat is 3 miljoen liter. Marie Agnes kwam ermee op de proppen bij Pierre dat we op de wijnbeurs hier zaten en wat handelden om extra inkomen voor de gaard te hebben. De prijzen in frankrijk zijn wat hoger zodat transport en een paar dubbeltjes per liter voor Pierre uit kunnen, naast de inkomsten voor de zelfstandige camioneurs uit de streek, die honderd ritten zijn een leuk extra inkomen voor ze. Ziedaar de europese samenwerking in volle glorie zoals die niet bedoeld was om door particulieren gedaan te worden. Want met Bianca zijn we echt aan het spitten geweest om te zien in hoeverre het allemaal wel kon. Maar de eu-wijnlanden kunnen er niks tegen doen want dat zou de anti-protectionisme regels uit brussel overtreden. En de foezelfabriek heeft nu een probleem, want ze maken de foezel voor de foezelwinzer die de wijn al verkocht hebben, maar de fabriek krijgt maar een percentage over de verkoopprijs. Die prijs is erg laag dit jaar zodat ze krap uit de kosten komen, ze failliet laten gaan is contra-productief dus we laten ze wel iets verdienen, maar we hebben ze flink afgeroomd dit jaar. Want 7.5 miljoen minder flesssen is ook een flinke deuk in de omzet voor hun wijngroothandels. Dat is zo'n 25% van hun volume en dat doet echt zeer vooral omdat er veel minder goedkope foezel op de markt is en ze nu duurder moeten gaan inkopen om het segment te kunnen uitleveren op hun langlopende kontrakten met de supermarktketens en die marges zijn echt flinterdun. Hoisted by their own petard dus. Want zonder het echt te weten hebben we ze op hun kwetsbaarste plek gepakt op de supermarktslobber. Daar kwam ik ook later pas achter toen er wat berichten verschenen dat groothandelaars problemen hadden genoeg wijn in te kopen voor het supermarktsegment in op economie en markten gerichte newssites. Toen ben ik wat verder gaan zoeken en snapte hoe het ongeveer in elkaar zat in die markt. Meestal zijn dat meerjarige volumecontracten met vaste prijzen, harde leverdata en minimale kwaliteitseisen. Oftewel brummi's vol foezel af te leveren in de centrale magazijnen van de grotere inkoopketens. Aha, dus nu moeten ze duurdere wijn shippen voor foezelprijs. Yeps, de marges wordt echt uitgehold op die manier. Nu kompenseert de rest die nu duurder is geworden wel wat, maar dit soort dingen doet erg veel pijn bij de beancounters hoor en heeft ook direct invloed op de prijzen van hun aandelen, want er is een vaste inkomensbron weg die nu een liability geworden is, aandeelhouders reageren direct door aandelen te gaan dumpen want er is nu dividendrisico en dat haten aandeelhouders met heel hun ziel, eh hun portemonaie bedoel ik, niet dat dat veel scheelt. Ga je daar wat mee doen ? Ik niet maar ik denk dat Joyce wel wat zal speculeren met die stuff door short te gaan op MSR aandelen er zit zo'n 40% op de beurs de rest zit bij MSR zelf die elk jaar hun winstdeel in aandelen omzetten. Oeh, dus die klap gaan ze ook nog krijgen? Ja, maar we moeten even kijken wanneer het beste moment voor haar is om short te gaan want er zit maar heel weinig beweging in die koers en fluctueerd wat met de oogstverwachtingen en wijnbeursprijzen die aan het oplopen zijn de info die wij nu wel al hebben wordt pas enige tijd na de oogst publiek als de groothandelaren nog steeds te weinig kontrakten hebben om hun leveranties volgend jaar te garanderen. Dan komt de crunch maar dan staan de MSR aandelen het hoogst, maar we moeten al voor die tijd de shortpositie hebben en zodat de koers eerst wat oploopt en er meer shorts verkocht gaan worden die we dan oppakken. Als de boel redelijk wat gezakt is verkopen we de shorts en kijken vanaf de zijlijn naar slow-motion lawine die over ze heenvalt. We masseren de koers wel naar beneden vanuit de andere trading accounts door wat stuivertje te wisselen, gaat wel wat kosten maar hier is winst niet echt het doel maar de winst van Joyce maakt per saldo een hoop goed en met wat slimme handel kost het uiteindelijk misschien wel niets. Hmm, op zich een antrekkelijk idee, maar is het slim om te masseren, want de bankers zijn niet gek en kunnen al die trades nalopen en zien waar het vandaan komt. Dat een local short gaat is niet echt raar op een hoge koers, maar als je dan ook nog gaat masseren loopt dat echt in de gaten. Oh ja, Het is te dicht bij huis, en daar kak je niet, maar het idee vondt ik wel leuk. Yeps, bewaar het voor later, want het is een goed plan en de banken doen dat ook al jaren dus ze kennen dat spelletje door en door. Ja, maar we hebben onze trading accounts al globaal gespreidt zitten en Joyce doet de Stift-trading nu, naast haar speculator account. Na de oogst gaat De Stift account geheel naar Joyce hier bij de Sparkasse met 30 Miljoen als start saldo. Dzjees is het zoveel al. Ja, en de Sparkasse weet dat De Stift vele malen meer beheerd voor die dotcommers van jouw, doordat ze een stevig aandeel van de winst krijgen als donatie. Maar hoe zit dat met Joyce dan, want ze doet trading voor derden daar moet je toch vergunningen voor hebben enzo? Nee, want er is maar één 'klant' en daar werkt ze voor dus is het gewoon een corprate trading account van de Stift hier, de rest van de trading is een buitenlandse aangelegenheid en heeft er juridisch verder niets mee van doen hier omdat die trading niet via de Sparkasse account loopt dus daar blijft alles bij het oude. Bij onze steuerpapieren zitten de aan onze dot-commers verstuurde maandberichten over de rendementen van het kapitaal, niets bijzonders want dat soort data kunnen ze via de banken ook bij, trading accounts zijn nu eenmaal niet anoniem, de tracing van de eigenaren is practisch een onmogelijke opgave want dat loopt op vele niveaus letterlijk en figuurlijk dood. Maar even wat anders, je hebt het nooit over de rest van je familie. Nee, dat klopt, daar is weinig over te vertellen. M'n broertje is tevreden in zijn heile-welt droomwereldje en mijn zusje is net zo'n vrije geest als ik en redt zich prima. Mijn moeder heeft een flinke stash voor als het nodig is zoals je weet en een halinka redt zich wel zelfs als ze al in de 80 is en Siobhan woont om de hoek tenslotte. Oh, zit dat zo. Yeps, een extra dochter, een overblijfsel van vroeger want mijn zus komt hooguit eens in de tig jaar boven water voor een paar dagen en is daarna weer incommunicado. Oh, wat doet ze dan? Ze zit achter gauners aan voor benadeelde prive entiteiten is wel een nette omschrijving. Oh, een harde tante dus? Yeps. Dus een echte match op de range ook zeker? Best wel ja. Ah en jij zorgde voor info uit je old-boys netwerk als het nodig was zeker. Uiteraard Dus zij is ook halinka. Je mag nooit meer raden. Maar ze zal best wel eens een keer komen opdagen hier. Anne heeft haar wel eens ontmoet, toen ze weer eens een tijdje in mijn huis zat en ze kan prima door een deur met Siobhan ook en vindt het nog altijd jammer dat ze geen schooonzusters zijn geworden. Maar ja die historie ken je al. Ja, en het had echt niks geworden ook, zoveel weten we intussen ook al van Shiobhan. Yeps, wij waren daar ook achter, maar dat betekent niet dat je geen heel erg goede vriendjes kan blijven hoor. Ja dat is ook weer waar. Maar goed we weten nu wat het echt betekent maar ook dat het niet in steen gebeiteld is omdat we het aan alle kanten kunnen beinvloeden ook. Ja natuurlijk, het is slechts één mogelijke uitkomst en heeft ook direct te maken hoe je zelf tegen de dingen aanlijkt en interpreteerd en samen met dat komt dat beeld tevoorschijn. Maar wacht eens Lau, hoe zag jij ze zitten? Eh, in een bos als rambina's rond een vuurtje aan konijn te knagen. Oh, ik zag ze op een kantoor zitten in strak rich-bitch uniform En jij opi? Gewoon op de grond voor de openhaard met een bak popcorn. Maar ik zie dat jullie precies de dingen zagen die jullie zelf als onaangenaam zien of heb ik het mis? Eh, ja eigenlijk wel, dat is precies het type wat we niet wil zijn. Maar jouw optie is de leukste. Ja, dat is mijn gewenste versie. Dus je ziet je vult altijd je eigen details in die jij belangrijk vindt, maar de kern veranderd niet, hooguit wat perifere zaken. Maar alle drie de versies kunen op enig moment wel van toepassing zijn. Want waren julie ook niet eens in rb-oufit de wereld in gegaan als dat zo uitkwam, en hier spelen jullie ook rambina op Het Hoch en bij de bbq en vuurkorf zitten we ook soms met z'n allen. En ik zie soms ook iets waarvan ik denk, shit dat is niet mijn idee van leuk en moet anders. En soms zie ik het helemaal verkeerd, zoals met dat paintballidee. Ook weer zoiets, dat komt weer door te overhaast op success uit zijn. Ja dat is wel raar, want je hamerd er steeds op dat we met de trading onder de radar moeten blijven en nu zeg je dat we die boel opkrikken. Iets zegt me dat dat heel erg voorzichtig moeten doen en niet al te grote veranderingen doorvoeren. Ga op je gevoel af, want het is niet mijn wereld, ik weet alleen van de infostromen die lopen, hoe de rest gaat weten jullie drie beter. Ja dat ook, maar we zijn de afgelopen jaren heel voorzichtig aan het uitbreiden geweest en steeds via een nieuwe bank en trading account. Maar we zijn nog niet aan day-trading begonnen, en daar zitten nog wel wat mogelijkheden om een stevige slag te slaan. Dat is high volume met kleine marges maar dat tikt flink aan op de termijn markten en we kunnenn de reguliere trading als backstop gebruiken voor de daytrading zodat die hedged zijn met posities. En Joyce is er echt geslepen in, op een of andere manier voelt ze de stemming aan, want ze heeft al een keer of wat ons getipt ermee en dat liep net iets gunstiger af dan we zelf bedacht hadden als exitpoints. Maar hoe gaan jullie dat dan doen? Nou een daytrading account kan je regelen als je een flinke mep geld stort als backstop, anders werkt een bank niet mee, want je speelt deels met hun geld omdat ze je dagomzet nagenoeg voorfinancieren omdat de verrekening altijd een of twee dagen later is en je een trading limiet hebt op basis van je storting. Maar je handelt wel nagenoeg realtime en dat scheelt soms ook een tick met de reguliere traders. Day-trading als je al op posities zit is een leuke bijverdienste, want als je onderuit zou kunnen gaan heb je je backstop dat je de contracten al in bezit hebt, want daytraders willen nooit geleverd worden of leveren tenslotte, je handelt alleen maar op de puntjes. Maar voor veel traders gaat het mis al ze moeten afnemen en als ze moeten bijstortten gaan ze over de muur, dat probleem hebben we niet. Dat kost je natuurlijk wel wat maar wel minder dan tegen de dagprijs te moeten afnemen of leveren. Want het idee is dat je de dag start en beeindigd met cash op de bank en niet zit met contracten, maar die kunnen we ook overboeken als dat voordeliger lijkt. Maar het is vooral om een quick buck te maken dus en niet als belegging. Dus die kant gaan we ook op, enerzijds meer lange termijn en tegelijk een agressiever day-trading met een hedgefonds als backstop dat kan leveren of afnemen. Ondertussen ga ik uitzoeken waar we het handigst die cessna's kunnen aanschaffen want hier zijn ze me veel te duur hoor. Maar voldoe je dan wel aan de eu normen hier, want ik weet dat je een us kist grondig moet vertimmeren daar is al een keer iemand achter gekomen die dacht een koopje te doen en 15K moest spenderen voordat hij ermee mocht vliegen bij ons. O shit ja, dat is ook waar, damn die red tape van hier ben ik nog aan het leren. Yeps, vast slimmer om maar wat extra uit te geven en een compliant kist te kopen, ben je in een keer van alle gedoe af de eerste duizend vlieguren. Ja, want aan de huey zijn er ook de nodige shekels verbastelt voor dat die mocht opstijgen. En perfect nieuwe spullen liggen nutteloos te blinken op de plank. Die kan je toch richting S&S dumpen, me dunkt dat ze er daar vast wel raad mee weten nietwaar. Ja, dat is een idee ik neem de meuk dan wel mee, want ik heb de Lear besteld voor de heen en terugreis met een week speling zodat ze niet speciaal leeg hierheen hoeven van een paar ton benzine betalen voor niks is onzinnig en ze zijn toch al snel een paar keer per maand in ierland of italie, dus moeten we of naar shannon of worden hier opgehaald als tussenstop vanuit italie. Oh en ik heb met claire op het charterkantoor afgesproken dat we gewoon dat we gewoon biznizclass lufthansa retourtarief betalen tenzij we een private charter doen, want steve had ons op kilo prijs laten zetten maar dat is echt te weinig en wij kunnen gewoon een 1e klas kaartje betalen tenslotte, dus besparen we al 50% en een hoop nagging van de TSA ook nog en dat is echt een hoop waard hoor. Ja, hij heeft de neiging wat te royaal te zijn, maar je hebt gelijk die hand shekels missen we niet echt maar de charter heeft wel recht op een fatsoenlijke vergoeding en wat je zegt is een prima tarief. Ja, zo verdienen ze er nog wat aan ook en dat mag best. Maar het vliegen moet ik wel met Anne over praten hoor, want ze verheugde zich al in een cessna te zitten. Dan doet ze dat toch en jij ook hoor, het was maar een wild idee van mij omdat we hier straks twee choppers hebben, maar als je liever de cessna en later de beech wil doen is ook perfect hoor. Ja, dat grote ding is niks voor mij hoor, de baksteenmeter is me te vlot in die dingen. Geen punt toch, en we kunnenn samen best in die kleine aan de gang als je weer terug ben. Ja, zo af en toe lijkt me wel leuk voor een rondje. Maar in de vier weken kunnenn jullie je PPL+instrument aantekening halen en de Garmin 'glass-cockpit' stuff op de cessna want dat is ook een aparte cursus met extra vlieguren zodat je alle twee de types kan vliegen straks. Ja de Garmin stuff zijn we niet aan toe gekomen, maar dat kunnen we hier pas doen als we minstens 50 uur hebben want hier doen ze daar moeilijker over dan daar waar je het in een moeite door kan doen. Maar goed we kunnen een computer lespakket kopen bij cessna, werkt alleen op windows helaas. maar ja, het is niet anders. En wil jij de chopper niet uitproberen? Best wel een keertje ja, maar vindt je het erg dat ik dan met Franka of Marie ga ? Nope, we hadden niet anders verwacht van je, want we weten dat we echt anfänger zijn hoor en vinden het al heel wat dat ze ons alleen durven te laten gaan, want het is nog steeds een heftige machine voor ons. en met z'n twee kunnen we de boel mannen, maar in m'n eentje wordt het echt bijna teveel. Want dit ding doe je pas in je eentje als je minstens een paar honderd uur hebt hoor. Daarom doen we ook ieder een half uur wisselen, en zo hebben we ook ieder meer starts en landingen te pakken ook. Maar het begint al makkelijker te gaan en tussendoor gaan we met z'n drie manouvres oefenen want dat ding is echt anders dan die op de vliegschool want die was een stuk simpeler dan deze. maar ze hebben wel alle twee de zelfde type aanduiding UH1, dat klopt van geen kanten dus want dit is echt een ander ding. Maar goed geluk hebben kost moeite zullen we maar zeggen. Ja zeg dat wel, je had waarschijnlijk de oude verwacht in dat krat. Ja, daar hebben we ook me gevlogen daar, een oude leger HUEY, nadat we het chopper brevet hadden gehaald, om de type aantekening te krijgen toen we deze gekocht hadden. Maar de helft van de panelen die er hier in zitten waren er daar uitgesloopt en nu zitten we naast een hele kerstboom vol lampjes en meters en meer ongein die we moeten leren. Want je kan dat ding kompleet omkatten tot vanalles en nogwat en alle electronica en bediening enzo zit er al in. De checklist alleen al is een half telefoonboek. Hmm dus het valt wat tegen? Nou echt tegen niet, maar het is wel een hele berg aan nieuwe stuff die we moeten leren. Nu snap ik waarom die vier zo aan het giechelen waren toen het ding op LP2 stond mooi te wezen en jullie er inzaten. Yeps, je kent dat wel, jonkie met een dag z'n rijbewijs komt even de ferrari lenen en Schumacher staat erbij te kijken en lacht zich inwendig een deuk, ja. Daar zijn we intussen echt achtergekomen dat dat zo echt niet gaat. Een rondje om de pomp lukt wel, maar vergeet de rest maar even. En dat ding kost handen vol geld per uur ook nog. Maar we zeuren weer over ons luxe speelgoed. Tijd om de moneypit in te gaan en een paar vlieguren te verdienen, wat jij Doro? Yeps, hoog tijd weer, de beurzen gaan zo open en ik moet nog wat dingen nalopen met Joyce want we hebben een een-tweetje gevonden. Vati, wat kan ik Anne hiervan vertellen, vroeg Laura toen Char en dori weg waren. Wat jij vindt, jij kent haar veel beter dan ik, maar ik weet ook dat ze een super nuchter type is, en dat hier niet echt mee uit de voeten kan vermoedt ik. Dat jullie alletwee slecht geslapen hebben kan je verklaren als een tweelingkwaal omdat je elkaars stemmingen aanvoelt. Dat klinkt redelijk en is ook aangetoond dat het bestaat en het is de waarheid over wat er gebeurd is, en het is vast wel vaker gebeurd dat jullie bijna het zelfde droomden, niet dan? Ja, dat gebeurde wel eens meestal als er iets spannends of zo te gebeuren stond. Maar vaak ook wat tegengesteld ook, Char is altijd de optimist en ik de pessimist. Daar is niks mis mee hoor zolang je samen het midden opzoekt wat meestal ook de uitkomst is en je niet door een van beiden laat leiden, er rekening me houden is altijd goed maar met mate. Ja, dat is waar. ik zie altijd beren op de weg, maar An ziet dat meestal wat anders en dan komt het altijd weer op z'n pootjes terecht. Yeps, niks is zwart wit, er zit een shitload aan grijs tussen. Maar wij bittenschuivers hebben de neiging om digitaal te denken, ik ook hoor maar dwing mezelf om de halfjes op te zoeken. Maar dat heeft best moeite gekost hoor en soms lukt het maar half. Maar zolang je het zelf weet dat je het doet, is er niks aan de hand. Maar jullie vier zijn ying en yang in kwarten. Ja, wel grappig, want dat zeggen we zelf ook met z'n viertjes en jij bent de spil in dat wiel, en straks zijn die andere het wiel en hebben Suzi als de spil. Damned!, DAT was het, dat ik dat over het hoofd gezien heb want ik dacht er pas net aan. Ja, een kwarten wiel staat voor voorspoed en vooruitgang, maar heeft een spil nodig om richting te geven, en dat ben jij altijd al voor ons geweest Anne en Dori ook, zelfs toen je je niet echt met hen bemoeide je gaf ze toch veel mee om over na te denken met wat je deed. We zijn de satellieten rond Mutti die zorgen dat wat wij doen zo min mogelijk met allerlei triviale kram belast wordt. Niet dat we niet ons deel te doen hebben maar we zijn wel verlost van een hoop huishoudelijk geregel enzo. Ja nu wordt mij ook helderder hoe we eigenlijk hier werken, want voor mij was dat een wat vaag verhaal verder. Maar denk je dat Trude een aardige stiefmama gaat worden....? WaaaaT??!?! Bwuhahahahhahahahhahahha Die was te fraai om niet te lanceren. Hmm, ik denk dat je teveel met Anne omgaat. hahhahahahahahhahahah Ja, die kan echt aardig uit de hoek komen, hè? En ze lanceerd er zo af en toe de gaaftste ideeën mee ook. Ja, daar heb ik er ook al een paar van gejat ook. Dat geeft je soms net die andere kijk op iets. Echt wel, want als we aan het hacken zijn dan vullen we elkaar perfect aan ook. Ja, je weet dat dat soort teaming maar heel weinig voorkomt he. Best wel, maar had jij dat ook ooit met iemand of niet? Nee, niet echt wel een paar lui waar het erg goed mee werken was was maar verder niet, maar ik heb ook een een stel gezien dat het had, achter hun keyboards was het een dreamteam. Maar dat was echt een extreen stel, een tegen grijs aanlopende vent in driedelig kostuum en een Gothgirl. Vader en dochter overigens, als ze aan het code-kloppen waren vlogen de vonken er echt af, en daar buiten was het harmonie alom. Die had vroeger ook al een klein kapitaal aan computers gesloopt toen ze klein was. Op de uni had ze ook eens een stunt uitgehaald, de opdracht was programmeer een reken machine dat de vier basis berekeningen kan. Levert ze er een in die romijnse cyfers doet, de manual en comments waren in het latein. Afijn leraar wilde een nul geven, protest dus, want dan had hij zijn opdracht maar beter moeten specificeren vondt ze, dus een voldoende. Dat heb ik al eens gehoord ja, maar ze heeft het niet uitgevonden toch? Nee, het is al een oud verhaal en soms komt er nog iemand mee weg. Heb al eens gehoord dat iemand de cyfers uitgedrukt had in fruitsoorten. appel+peer=banaan, dat soort ongein. Je kan er soms echt de grootse lol hebben als je dingen echt letterlijk neemt. Ja best wel, ik spaar nog steeds gekke quotes. Dat doe ik ook al jaren, heb een hele verzameling ook veel gehusselde spreekwoorden en gezegden en andere tegeltjeskreten en rare woordkombinaties, uit de tijd dat ik met het spam bezig was die hele boel staat allemaal op de archiefserver. Ja dat heb ik gezien en er staan echt hele rare bij, maar gelukkig heb je er soms de context bij gezet, want anders snap je er echt geen iota van wat nu de clou is van de zin. Maar goed ik moet er vandoor, want ik zou met Anne wat diner gaan proberen te vangen op Het Hoch want er huppelt weer het nodige rond daar. Oeh, lekker, we hebben al een tijdje geen konijnen of hazebout gehad. Yeps best wel leuk met die rugers, weinig herrie ook. Ja, ik moet ook weer aan de gang in de winzerei, putzi spelen, kuipen schrobben dus.